Vermeulen-orgel

In 1907 werd het huidige orgel in gebruik genomen. Dat was voor het eerst sinds eeuwen. Want in oude archiefstukken die dateren van 1563 en 1600 wordt er van een organist gesproken.
Het instrument dat zich thans in de kerk bevindt is een mechanisch orgel en is in 1907 geplaatst door orgelbouwer Mart Vermeulen te Woerden. Het orgel heeft de monumentale status.

De firma M.K. Koppejan & Zoon uit Ederveen vervangt in 1952 twee registers door nieuwe. De Open fluit 4’ werd vervangen voor een Prestant 4’ en de Celesta werd vervangen voor een Nasard 2 2/3’. Tevens werd het orgel van een elektrische blaagbalg voorzien, zodat de orgeltrapper overbodig werd.

Aannemelijk is dat onderdelen van het orgel van oudere datum zijn, daar de firma Vermeulen gewoon was om gebruik te maken van bestaande materialen uit oudere instrumenten. Bekend is bijvoorbeeld dat de windlade voor het bovenwerk uit Middelburg afkomstig is en dat de blaasbalg een fragment ligt van een haardplaat met daarop het jaartal 1692. Echter zijn er geen verdere gegevens bekend over de historie van het orgel.

Na de kerkrestauratie in 1971 is het orgel in 1973 geheel gerestaureerd door orgelmaker K.B. Blank & Zoon te Herwijnen. Een belangrijke wijziging was het splitsen van de Trompet 8’in bas en discant.

Op het orgel staan twee engelenfiguren met bazuinen met in het midden een beeld van David met de harp. Deze zijn in 2009 door een gemeentelid gerestaureerd.

In 2016 is het orgel gerestaureerd door Van den Heuvel Orgelbouw BV te Dordrecht. De noodzakelijke gebreken zijn hersteld worden, zodat het orgel weer voor 30 tot 40 jaar dienst kan blijven doen voor de begeleiding van de gemeentezang in de erediensten. De restauratie heeft zich voornamelijk gericht op algehele schoonmaak van het pijpwerk en de orgelkas, herstel van het pijpwerk, herstel van de windvoorziening en de windmachine, herstel van de speelmechaniek en houtwormbestrijding.

Dispositie

Hoofdwerk (manuaal I)

Bourdon 16’
Prestant 8’